Wtorek, 2024-03-19
Imieniny: Aleksandryny, Józefa
Najważniejszym celem rewalidacji ruchowej jest usprawnianie najmniej zaburzonych funkcji psychofizycznych dzieci, kompensowanie i korygowanie odchyleń oraz w miarę możliwości eliminowanie przyczyn oraz przejawów zaburzeń uniemożliwiających prawidłowy rozwój i funkcjonowanie. Ze względu na zróżnicowany poziom rozwoju funkcji fizycznych większość zajęć ma charakter indywidualny. Zależnie od rodzaju zaburzeń dobiera się odpowiednie metody pracy oraz programy terapeutyczne.
Kinezyterapia (gr. kinesis - ruch) - leczenie ruchem, gimnastyka lecznicza. Podstawą tej dziedziny fizjoterapii są ćwiczenia ruchowe. Ruch staje się środkiem leczniczym, mającym wpływ na cały organizm. Zadaniem kinezyterapii jest maksymalne usunięcie niesprawności fizycznej.
W ramach zajęć prowadzone są :
GIMNASTYKA KOREKCYJNA
Cele główne:
ĆWICZENIA RELAKSACYJNE
Cele główne:
USPRAWNIANIE RUCHOWE
Usprawnianie ruchowe realizuje się przez:
Cele główne:
TERAPIA RĘKI
Ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Terapia ręki polega na wykonaniu i doskonaleniu różnych czynności manualnych, dostosowanych do wieku i możliwości dziecka. Terapia uczy cierpliwości, koncentracji uwagi, wzmacnia koncentracji zadaniu, poprawia koordynację wzrokowo-ruchową, pozwala przekroczyć "linię środka". Cele terapii ręki u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym to głównie: nauczenie samodzielności w przemieszczaniu się, nauka samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych, rozwijanie form komunikowania się, rozwijanie zainteresowań.
REHABILITACJA RUCHOWA
Celem jest usprawnianie osób z dysfunkcją ruchu. Wykorzystując ćwiczenia czynne (wykonywane samodzielnie), bierne z pomocą terapeuty oraz masaż, dąży się do przywrócenia pełnej lub maksymalnej do osiągnięcia przez dziecko sprawności. Wykonywane na materacu, stole rehabilitacyjnym, podłodze, z wykorzystaniem różnych przyrządów (piłki, wałki, ciężarki, linki, itp.) zwiększają siłę mięśni, poprawiając zakres ruchu w stawach, odtwarzają prawidłowe wzorce ruchowe. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomagają skompensować i zaakceptować trwałe niedobory ruchowe. Ćwiczenia wzmacniające, rozciągające, równoważne, motoryki małej i dużej, nauka i trening chodu, prowadzone w formie zabawowej nie tylko poprawiają sprawność ogólną, ale też pomagają dzieciom wzmacniać pewność siebie, wiarę we własne umiejętności i uzyskać jak największą samodzielność w życiu codziennym.