Czwartek, 2024-04-18
Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy
Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 2 im. Janusza Korczaka w Elblągu pod kierunkiem swoich nauczycieli od kilku lat współpracują z Muzeum Stutthof w Sztutowie. Niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1939– 1945).
Młodzież bierze udział w zajęciach edukacyjnych, ale też w ramach wolontariatu pomaga w różnych pracach na terenie Muzeum. Każdy wyjazd i spotkanie z panią Małgorzatą Daniluk z Działu Oświatowego Muzeum Stutthof w Sztutowie daje uczniom możliwość autentycznego doświadczenia Miejsca Pamięci.
W tegorocznej, 40 edycji najważniejszego konkursu w polskim muzealnictwie – Sybilla 2019, Muzeum Stutthof w Sztutowie otrzymało Sybillę w kategorii Edukacja za projekt skierowany do osób z dysfunkcjami intelektualnymi „Prosta opowieść o trudnym miejscu”. Jest to wyjątkowo ważna nagroda dla polskich muzealników. A sam projekt, cykl zajęć edukacyjnych połączonych z wolontariatem na rzecz Muzeum, którego efektem jest wydanie w 2019 r. przewodnika „Prosta opowieść o trudnym miejscu, czyli co się działo w obozie Stutthof” – jest czymś wyjątkowo bezcennym również dla samych jego uczestników.
„To nagroda należy się nie tylko naszemu zespołowi, ale także wolontariuszom ze Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim oraz ze Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego nr 2 im. Janusza Korczaka w Elblągu. Zdobyliśmy tę nagrodę wspólnie. – mówi koordynatorka projektu – Małgorzata Daniluk z Działu Oświatowego Muzeum Stutthof w Sztutowie. – Dziękujemy także wszystkim uczestnikom projektu a także ich rodzicom i opiekunom, wszak wiemy, że ta lekcja historii mogła być jedną z najtrudniejszych, a bez ich odwagi i determinacji mogłaby się nigdy nie odbyć”.
http://stutthof.org/muzeum-stutthof-w-sztutoie-z-nagroda-sybilla-2019/
„Prosta opowieść o trudnym miejscu” to interdyscyplinarny projekt edukacyjny realizowany w latach 2017–2019, a dedykowany osobom z niepełnosprawnościami intelektualnymi na poziomie lekkim i umiarkowanym (w tym młodzieży). W projekcie autorzy postanowili połączyć zajęcia edukacyjne, które opierają się głównie na emocjach i doznaniach sensorycznych tak, aby każdy z uczestników mógł doświadczyć autentyzmu Miejsca Pamięci.
Książka może być wykorzystana jako dodatkowe wsparcie edukacyjne dla młodszych dzieci i ich rodziców, którzy pragną odwiedzić Muzeum. Napisana mądrze, prosto i konkretnie, opatrzona pięknymi zdjęciami, daje możliwość dokładnego poznania „trudnego miejsca”.
Więcej o sukcesie Muzeum można przeczytać tu:
https://gdansk.tvp.pl/50400178/grad-nagrod-dla-pomorskich-muzeow-w-prestizowym-konkursie
https://www.gdanskstrefa.com/pomorskie-muzea-w-konkursie-sybilla-2019-zwyciestwo-i-trzy-wyroznienia/
https://dziennikbaltycki.pl/sztutowo-muzeum-stutthof-ponownie-nagrodzone-sybilla/ar/580051